Retur och reklamation

Bilde av øyne med briller

Vi har 30 dagars full returrätt, oavsett anledning. Du kan självklart öppna och kontrollera dina glasögon, något som ger dig möjlighet att pröva glasögonen innan du eventuellt väljer att returnera varan. Misstänker du att något är fel med produkten så kontakta oss snarast på e-post, chat eller telefon.

Så här returnerar du en vara till oss:

Börja med att registrera din retur via ditt användarkonto.

- Gå till retur av order.
- Tryck på knappen be om en retur.
- Nu ser du en lista över dina beställningar, välj den beställningen du vill returnera.

2. Vi kommer att behandla din returförfrågan så fort som möjligt. Därefter så vill du motta en e-post av oss med en returlapp.

- Packa produkten i ett konvolut som ger adekvat beskyddelse.
- Skriv ditt namn och ordernummer på returlappen eller lägg med kvittot som du fick med i paketet när du mottog varan.

3. Skicka paketet via ditt lokala Postombud eller lägg paketet i en gul postlåda.


Returlappen har denna adress:

Extraoptical AS
IBRS/CCRI N*: 9163
NO- 0098 OSLO
NORWAY

Om du inte har möjlighet att skriva ut returlappen så kan du också skicka med frimärke till denna adress:

Extra Optical AS
PB 3090
7441 Trondheim
NORGE


NB! Det är kundens ansvar att paketet kommer fram till oss. Om du väljer frakt med spårning så är du helt säker på att paketet inte kommer bort i Posten. Om du väljer en billigare variant utan spårning så har du mindre kontroll över var ditt paket är.


Byte

Vårt mål är att du ska bli nöjd och få ett par glasögon du kan och vill använda! Så om glasögonen inte passar eller om du vill byta av någon annan anledning så är det något vi uppmanar till.

Vi har primärt två sätt att utföra ett byte på.

1. Du lägger in en ny beställning själv (rekommenderas) Innan du skickar glasögonen i retur så lägger du in en helt ny beställning på vår sida. Då vill vår returavdelning snabbast möjligt behandla din retur och kreditera/makulera den returnerade ordern när det är mottagen.

Detta är det sätt som det går allra snabbast för dig som kund att få nya glasögon. Är det något fel med styrkan på glasögonen så rekommenderar vi att du tar kontakt med oss på chat eller telefon och har ditt recept lätt tillgängligt.

2. Vi väntar tills vi har mottagit returen, så lägger vår returavdeling in en ny order för dig. Då lägger vi in en ny order åt dig. Om det är någon prisskillnad på den ny aoch den gamla beställningen så betalar vi antingen tillbaka mellanskillnaden om den nya är billigare, eller så skickar vi en betalningslänk om det blir dyrare.

Tilbakabetalning

För att hela beloppet tillbakabetalt så måste glasögonen vara i samma skick som de var när du mottog dem. Om varan kommer i retur med skador som medför att varan har tappat i värde, så förbehåller vi oss rätten att dra av ett belopp motsvarande den tillsvarande värdereduktionen i köpesumman som ska betalas tillbaka.

Faktura vid byte/retur

Om du misstänker att din retur kanske inte kommer fram till oss inom förfallodatumet på 14 dagar, så rekommenderar vi att du betalar fakturan för att undvika eventuella påminnelseavgifter och räntor. När vi mottar returen så krediterar/makulerar vi fakturan om du önskar att nyttja dig av ångerrätten eller om du ska byta till ett annat par glasögon.

Behöver du skjuta fram förfallodatumet på din faktura p.g.a retur, vänligen kontakta oss.

Generella villkor för byte, retur och reparation

30 dagars full returrätt efter det att du mottagit varan. Kom ihåg att bifoga ett returschema och om något är fel med varan, ta kontakt med oss innan du sänder den i retur. Vid retur och nyttjande av ångerrätt så skall varan skickas tillbaka i samma skick som du mottog den i.

Det är kunden som står för returkostnaden om det inte är något fel med produkten.

Ta kontakt med oss innan du skickar den i retur. Om vi mottar ett underfrankerat paket, så blir straffbeloppet från Posten avdragen från en eventuell tillbakabetalning. Glasögonen ska vara adekvat rengjorda. En båge som upplevs som smutsig av vår returavdelning, kommer att skickas åter till kunden. Om vara kommer i retur med skador som medför att varan har tappat i värde, förbehåller vi oss rätten att dra ifrån ett belopp som motsvarar värdereduktionen ifrån köpesumman som skall återbetalas. Om vi upplever att returrätten vi erbjuder blir missbrukad, förbehåller vi oss rätten att inte godkänna returen. Detta är något som sker väldigt sällan och är inte något som de flesta kunder behöver tänka på.