Köpvillkor och personuppgifter

KÖPVILLKOR

För beställningar till Sverige och EU gäller alla priser inklusive moms och exklusive frakt. Vi förbehåller oss rätten för prisändringar om våra leverantörer ändrar sina priser eller om momsen eller andra avgifter ändras. Prisförändringar har inte retroaktiv effekt efter beställning.

Om du önskar din leverans utanför EU/Sverige, var uppmärksam på att lokal moms och tull kan komma att tillkomma vid beställning. Denna avgift kommer då att vara kundens eget ansvar. Alla leveranstider som uppges av oss bör betraktas som vägledande. När tiden anges i antal dagar är det arbetsdagar/vardagar som gäller och inte helgdagar. Vi förbehåller oss rätten att ändra angiven leveranstid utan vidare tillkännagivande. Extra Optical avser den svenska konsumentköpslagen. Alla kunder får ett returschema som en bilaga i e-mailet som bekräftar att ordern har skickats. Om du använder din avbeställningsrätt betalar du för returkostnaden och ansvarar för transportrisken. När vi har mottagit varan/varorna i oskadat skick, kommer vi att återbetala det belopp som betalats inom 10 till 14 arbetsdagar. Om varan/varorna returneras med skador som resulterar i ett reducerat värde, förbehåller vi oss rätten att dra av ett belopp som motsvarar en minskning av värdet på inköpspriset som skall återbetalas.

Obs: Vid beställning av glasögon och linser som är tillverkade i enlighet med ditt syntest har du ingen ångerrätt efter ångerrättslagen (se ångerrättslagen § 22 e och prop. 64 L (2013-2014) 11,3 Undantag från ångerrätten). Det är därför värt att notera att Extra Optical ändå frivilligt erbjuder ångerrätt till våra kunder, även om ångerrätten enligt ångerrättslagen inte gäller i detta fall.

Vi förbehåller oss rätten om att bilder kan ge ett felaktigt intryck av produkten och att skrivfel/tryckfel kan uppstå. Detta kan innebära att vi inte kan leverera enligt information som finns i vår webbutik, vår marknadsföring eller på annat sätt.

RETUR OCH REKLAMASJON

Vi har 30 dagars full returrätt, oavsett anledning. Du kan självklart öppna och kontrollera din vara, något som ger dig möjlighet att pröva dom innan du eventuellt väljer att returnera varan. Misstänker du att något är fel med produkten så kontakta oss snarast på e-post, chat eller telefon.Ta kontakt med oss innan du skickar den i retur. Om vi mottar ett underfrankerat paket, så blir straffbeloppet från Posten avdragen från en eventuell tillbakabetalning. Glasögonen ska vara adekvat rengjorda. En båge som upplevs som smutsig av vår returavdelning, kommer att skickas åter till kunden. Om vara kommer i retur med skador som medför att varan har tappat i värde, förbehåller vi oss rätten att dra ifrån ett belopp som motsvarar värdereduktionen ifrån köpesumman som skall återbetalas. Om vi upplever att returrätten vi erbjuder blir missbrukad, förbehåller vi oss rätten att inte godkänna returen. Detta är något som sker väldigt sällan och är inte något som de flesta kunder behöver tänka på. Vi har 3 års reklamationsrätt som skydd mot varor som är defekta eller inte stämmer med säljarens beskrivning.

ANGERRÄTT

Hos ExtraOptical har du full ångerrätt inom 30 dagar från det att du mottagit din produkt. Om du beställde nya glasögon/linser efter att ha gjort ett nytt syntest, kan dom kännas fel i början. Vi föreslår att du ger synen en vecka innan du drar slutsatsen att styrkan är fel. Om du beställt glasögonen/linser från ett gammalt glasögonrecept kan din syn ha förändrats. Vi rekommenderar att du går till en optiker och kontrollerar glasen och ditt glasögonrecept.

BETALNING

ExtraOptical accepterar de allar flesta kredit-/debitkort för betalningar.Betalning med kort är ett mycket tryggt och säkert sätt att handla online. Du blir ombedd att ange ditt kortnummer, verifieringskod (CVV2) och utgångsdatum. För att utföra säkra transaktioner samarbetar ExtraOptical med Bambora som är en auktoriserad betalningsförmedlare. Ditt kortnummer skickas direkt till din bank via en krypterad uppkoppling. All kommunikation sker mellan dig och din bank, ExtraOptical har inte tillgång till någon information gällande kortet eller banken. Vid betalning med kreditkort tillkommer ingen extra avgift. Ved köp reserveres beloppet på ditt kort. Beloppet dras från din konto när vi sckikar din order från vårt lager i Trondheim.

FRAKT OCH LEVERANS

Oavsett hur många par glasögon du beställer, eller vart i världen du befinner dig, har vi inga fraktkostnader på ordrer över 500:- På övriga orderar tar vi en liten fraktkostnad på 39:- , som reflekterar kotnaden för oss att skicka din ordern. Lite beroende på glasögontyp och glas är normal leveranstid 6-12 arbetsdagar efter beställning. Glasögonen levereras direkt hem till din brevlåda. Om paketet är för stort kommer posten att ge dig en avi och paketet ska då hämtas ut på närmaste utlämningsställe. Som kund håller vi dig kontinuerligt uppdaterad om vilken status din order har och hur långt leveransen har kommit. Vi sänder ut våra varor med Post Nords spårbara varubrev. Spårningsinformation får du skickat till dig på e-post och eventuellt via SMS. Det är värt att märka sig att en glasögonbeställning är en såkallad produktionsorder, där vi först plockar glas och bågar från vårat lager. Därefter slipas glasen och monteras i bågen. De blir sedan rengjorda och packade. När glasögonen är helt klara, blir de skickade. Om du misstänker att din order kan ha blivit levererad till fel adress eller till fel utlämningsställe, så kan du kontakta PostNords kundservice på telefon 0771-33 33 10. De är väldigt hjälpsamma och vet mycket mer än vad vi gör om var din försändelse är någonstans och vad som eventuellt kan ha gått fel. Någon extra leveranstid måste läggas på om du vill att din order ska levereras utanför Europa. Det måste även läggas på extra leveranstid vid högtider och semestertider.



NB: Med förbehåll för att vissa glas med hög index och enskilda solglasögon, kan ha upp till en vecka längre leveranstid.


ExtraOptical är är ett momsregistrerat företag i Sverige. Inga extra avgifter tillkommer din beställning. Om du vill ha din försändelse levererad utanför EU/Norge gör vi dig uppmärksam på att lokal moms och tullavgift kan tillkomma på din order. Dessa avgifter kommer då att vara kundens eget ansvar.

PERSONUPPGIFTER

Personuppgifter som du lämnar när du beställer glasögon eller besöker Extra Optics hemsida behandlas i enlighet med lagen om integritet. Lagen säger också att du måste samtycka till att vi behandlar och tar vara på informationen om dig i vår databas. Informationen du uppger används av Extra Opticals administration. Genom att beställa från Extra Optical bekräftar du ditt samtycke. Informationen gör så att vi kan uppfylla våra skyldigheter gentemot dig vid köpet samt att få information och marknadsföring. Extra Optical tillåter aldrig någon tredje part att använda din personliga information för marknadsföring. Du har rätt att begära att se vilken personlig information som är registrerad om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt till att informationen korrigeras eller raderas. Du kan när som helst avregistrera dig skriftligt från vårt nyhetsbrev, SMS eller annan direktreklam med de senaste erbjudandena.


1. Vem är behandlingsansvarig?
Det är Extra Optical's marknadschef Ole Lang Aunet som är behandlingsansvarig av alla personuppgifter i bolaget.

2. Vad är syftet?
Extra Optical samlar in två typer av personlig information; användarrelaterade och visningsrelaterade. Den användarrelaterade informationen innebär namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Detta samlas in och sparas för att vi ska kunna skicka produkterna hem till dig och kommunicera med dig om vi har frågor om din beställning. I de fall där samtycke har givits kan din e-mailadress och telefonnummer även användas för marknadsföring. Visionsrelaterad information används endast för produktionsändamål, för att specialisera glasögon eller kontaktlinser enligt dina behov.

3. Vad är rättslig orsak?
Vi samlar in din personliga information i enlighet med 8 § i personuppgiftslagen och behandlar den enligt 11 § i personuppgiftslagen.

4. Vilken personlig information behandlas?
Förnamn - Ditt förnamn vid beställningstillfället. Efternamn - Ditt efternamn vid beställningstillfället. Gatuadress - Din angivna gatuadress vid beställningstillfället. Postadress - Ditt angivna postnummer och stad vid beställningstillfället. Telefonnummer: Ditt angivna telefonnummer vid beställningstillfället. E-postadress: Din e-postadress vid beställningstillfället. Din glasögonstyrka: Specificerade värden från din glasögonorder.

5. Var hämtas upplysningarna från?
Extra Optical har två olika sätt att samla in personlig information; från dig som kund och från Klarna. För snabbare köp kan kunden utnyttja Klarna-kassan, där Klarna har en del personuppgifter sparade från dig som har använt tjänsten tidigare eller som kan hittas med hjälp av din e-postadress och postnummer.

6. Är det frivilligt att uppge informationen?
För att producera glasögon speciellt tillverkade för dig, och att skicka dessa hem till dig, måste vi samla in din information. Du kan dock begära att vi tar bort din information efter att leveransen har skett.

7. Finns informationen tillgänglig för tredje part?
Extra Optical försöker så långt det går att inte dela din personliga information med andra. För att skicka varorna hem till dig måste vi dela din personliga information med våra logistikpartners (Posten och Consignor).

8. Hur raderas informationen och arkiveras?
All personlig information lagras på våra servrar via ACS, och inga andra externa källor. Om du vill radera din personliga information kommer de att raderas från våra servrar (även backupservrar). Om du begär att din information raderas kommer vi inte att kunna hämta den igen om det skulle vara önskvärt.

9. Vilka rättigheter har den registrerade och vilket lands lagstiftning gäller?
Extra Optical är ett norskt företag och all insamling och behandling av dina personuppgifter är i enlighet med norsk lag (personuppgiftslagen). Enligt denna lag har du alltid tillgång till information som vi har sparat om dig. Du kan när som helst begära att vi korrigerar eller raderar felaktiga uppgifter, eller att vi efter leveransen tar bort all sparad information om dig (se punkt 10 för kontaktuppgifter angående detta).

10. Hur säkerställs informationen?
Företaget lagrar all personlig information på servrar som håller strikta säkerhetsåtgärder, både när det gäller tillgång till internet och fysisk säkerhet. Operativsystempatcher och firmwareuppdateringar installeras kontinuerligt för att upprätthålla säkerheten i arbetsmiljön. Verksamheten har en fullständig översikt över vilka personuppgifter som lagras om den enskilda kunden och var de lagras. All överföring av personlig information via internet är över säkert protokoll HTTPS.

11. Kontaktuppgifter
För frågor om tillgång, rättelse eller radering av personlig information kan du kontakta oss här:
Extra Optical AS
Haakon VII`s gt 7
7041 TRONDHEIM
Kundeservice@extraoptical.no
73 94 03 00